Hvordan kan din håndverkerbedrift vinne flere prosjekter?

Når du drar på befaring hos en potensiell kunde er du vel så mye en selger som fagmann. Du må, på best mulig måte, vise frem at din bedrift er riktig for jobben, og at du dekker kundens ønsker og behov.

Sist oppdatert: 10. jun 12:04

Dette gjør at kunden velger deg

Tre nøkkelord går igjen fra kunder om hva som gjør at de velger en bedrift:

  • Tydelig kommunikasjon
  • God oppfølging før og etter befaring
  • Et ryddig og detaljert tilbud

Under gir vi deg våre syv beste råd til hvordan du best mulig kan følge opp kunden, og vinne nye prosjekter.

Les også:

Vinn prosjekter med et profesjonelt tilbudsdokument

1. Rask og god oppfølging

Når kunden har blitt satt i kontakt med dere via PROSJEKT+ gjelder det å være rask på ballen. Kunden er nå klar for å snakke med bedrifter, og komme i gang med prosjektet. Ta kontakt, og avtal tidspunkt for en befaring i nær fremtid.

2. Gi et godt førsteinntrykk

Dere får kun én mulighet til å gi et godt førsteinntrykk. Det ødelegges dersom dere kommer for sent, eller ikke dukker opp til avtalt tid. Spesielt om dere ikke gir beskjed. Unngå forsinkelser, og gi alltid kunden beskjed dersom dere ligger bak skjema.

3. Legg igjen et visittkort

For en kunde som får flere bedrifter innom på befaring, er det fort gjort å blande sammen bedriftene. Legg alltid igjen et visittkort, og sørg for å presentere deg ordentlig. Det gjør det enklere for kunden å huske deg.

Legg igjen et visittkort – det gjør det enklere for kunden å huske bedriften din.

4. Vis at du forstår kunden

Vær positiv mot kunden, og det de ønsker å få til. Dersom kunden har urealistiske forventninger, så forsøk heller å styre kunden mot realistiske løsninger. Finn gjerne noe felles med kunden som bygger et tillitsforhold.

5. Lytt til kunden og noter underveis

For kunden er det viktig at de føler seg hørt. Det er derfor viktig at du lytter nøye til det kunden ønsker seg, og noterer ned det som blir diskutert på befaring. Et tips er å sende over et kort møtereferat i etterkant, for å unngå misforståelser.

Disse syv rådene kan hjelpe din bedrift å vinne flere prosjekter.
Disse syv rådene kan hjelpe din bedrift å vinne flere prosjekter.

6. Send tilbud

Før du drar fra befaring bør du avtale et tidspunkt med kunden for når de skal motta tilbudet. Dersom du ikke rekker fristen, må du varsle kunden. Husk også å avtale med kunden dersom de skal sende deg tegninger eller annen dokumentasjon. Kundene liker tilbud som er spesifikke, og som inneholder en indikasjon på en fremdriftsplan.

7. Husk å skrive kontrakt

Send kunden et forslag til en kontrakt, og ta gjerne et kontraktsmøte for å diskutere detaljene. Husk at kontrakten må signeres før dere setter i gang arbeidet.

Registrer din bedrift hos PROSJEKT+

Vi formidler prosjekter som passer din kompetanse og erfaring

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du holde deg oppdatert på innhold fra PROSJEKT+? Vi sender ut nyttig informasjon i våre nyhetsbrev, med råd og tips om større oppussings- og byggeprosjekter.

© Schibsted Norge SMB, 2022